Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

Το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης EGNOS στην υπηρεσία της πολιτικής αεροπορίας

Δύο ημέρες μετά την επίσημη έναρξη λειτουργίας του την περασμένη Τετάρτη, το EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά για την προσγείωση ενός Falcon 900 LX της γαλλικής εταιρία Dassault στο αεροδρόμιο Pau Pyrénnées στη νότια Γαλλία.
Με τη βοήθεια τριών γεωστατικών δορυφόρων και ένα εκτεταμένο δίκτυο από 40 επίγειους σταθμούς, το σύστημα EGNOS επιτρέπει σε αεροπλάνα και ελικόπτερα να προσδιορίσουν το στίγμα τους πάνω από την Ευρώπη με ακρίβεια πολύ μεγαλύτερη από σύστημα GPS (Global positing system).
Η υψηλή ακρίβεια του στίγματος που προσφέρει πληρεί τις αυστηρές προδιαγραφές του Διεθνή Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (International Civil Aviation Organisation), τις οποίες έχει υιοθετήσει και ο Eυρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, Eurocontrol.
Το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης EGNOS είχε τεθεί σε λειτουργία το 2009 για να υποστηρίξει προσωπικές υπηρεσίες πλοήγησης, όπως συστήματα καθοδήγησης τυφλών, τον εντοπισμό εμπορευμάτων ή τη γεωργία όπου απαιτείται υψηλής ακρίβειας ψεκασμός των καλλιεργειών.
To EGNOS έχει σχεδιαστεί να βελτιώνει την ακρίβεια του GPS
Μετά από εξονυχιστικές δοκιμές για την επιβεβαίωση της ακρίβειας που προσφέρει και την πιστοποίηση που έλαβε την Τετάρτη 2 Μαρτίου, το Ευρωπαϊκό σύστημα δορυφορικής πλοήγησης είναι πλέον έτοιμο για χρήση από την Ευρωπαϊκή πολιτική αεροπορία.
«Είμαστε περήφανοι για τις προσπάθειες που κατέβαλε ο ΕΟΔ για την ανάπτυξη του EGNOS, και ικανοποιημένοι που από σήμερα θα αρχίσει να χρησιμοποιείται για το σκοκό που είχε αρχικά σχεδιαστεί,» σχολίασε ο Phillipe Michel που ηγείται της ομάδα του ΕΟΔ που συμμετέχει στο φιλόδοξο σχέδιο του EGNOS.
«Με τη βοήθεια του δορυφορικού συστήματος EGNOS, είναι σήμερα για πρώτη φορά δυνατό να προσδιοριστεί τόσο το γεωγραφικό στίγμα ενός αεροπλάνου, όσο και το ύψος του,» εξηγεί ο Francisco Salabert της Eurocontrol.
«Το EGNOS προσφέρει στην αεροπορική βιομηχανία τα μέσα που εώς τώρα της έλειπαν για την ασφαλή προσγείωση αεροσκαφών σε μικρά αεροδρόμια όπου η εγκατάσταση των παραδοσιακών επίγειων συστημάτων καθοδήγησης είναι οικονομικά ασύμφορη.»
«Η υιοθέτηση του Ευρωπαϊκού συστήματος δορυφορικής πλοήγησης θα μειώσει τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πτήσεων προς και από μικρά αεροδρόμια και ταυτόχρονα, θα αυξηθεί η ασφάλεια του επιβατικού κοινού.»
Πριν την ευρεία χρήση του EGNOS, ωστόσο, η παροχή υπηρεσιών εναέριας πλοήγησης θα πρέπει να συντάξουν οδηγίες σχετικά με τις διαδικασίες απογείωσης και προσγείωσης, ενώ αεροσκάφη και χειριστές θα πρέπει να εξοπλιστούν με ειδικούς δέκτες και να εκπαιδευτούν στη χρήση του.
Πιλοτήριο αεροσκάφους εξοπλισμένο με το σύστημα EGNOS
«Ο Eurocontrol έχει ήδη αναλάβει τον συντονισμό των εργασίων για την καθιέρωση του νέου συστήματος δορυφορικής πλοήγησης στα αεροδρόμια της Ευρώπης,» επισήμανε ο κ. Salabert. «Οδηγίες έχουν ήδη ετοιμαστεί για τις διαδικασίες απογείωσης και προσγείωσης σε διάφορα αεροδρόμια και ελικοδρόμια.»
Για την ανάπτυξη του EGNOS χρειάστηκαν περισσότερο από 15 χρόνια και το τελικό σύστημα δορυφορικής πλοήγησης είναι το αποτέλεσμα της τριμερής συμφωνίας μεταξύ του ΕΟΔ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Eurocontrol.
Του φιλόδοξου σχεδίου αρχικά ηγήθηκε ο ΕΟΔ, ο οποίος συντόνιζε τις εργασίες μίας κοινοπραξίας Ευρωπαϊκών εταιριών, μεταξύ των οποίων είναι και η Thales Alenia Space στη Γαλλία. Την ολοκλήρωσή του ανέλαβε το 2009 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ τη λειτουργία του συστήματος επιβλέπει σήμερα η εταιρία European Satellite Service Provider με τη Γαλλία.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που είχαν να αντιμετωπίσουν οι συντελεστές του EGNOS ήταν οι αυστηροί κανόνες ασφαλείας που έχει θέσει ο Eurocontrol. Ο ΕΟΔ συνέβαλε την τεκμηρίωση της ασφάλειας του συστήματος, ενώ ανεξάρτητες δοκιμές διεξάχθηκαν και από τον Eurocontrol προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ακρίβεια που προσφέρει.
Το τελικό σύστημα χαρακτηρίζει η υψηλή αξιοπιστία του. Συγκεκριμένα, η ακρίβεια που προσφέρει το EGNOS είναι περίπου δύο μέτρα, ενώ η πιθανότητα λάθους έχει περιοριστεί στη μία στα 10 εκατομμύρια. Στην περίπτωση που η ακρίβεια με την οποία προσδιορίζεται η θέση του χρήστη μειωθεί, μέσα σε έξι δευτερόλεπτα αποστέλλεται σχετική προειδοποίηση.
Ο ΕΟΔ έχει αναλάβει για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την συντήρηση του Ευρωπαϊκού συστήματος δορυφορικής πλοήγησης, καθώς και την υλοποίηση αλλαγών που μπορεί να απαιτηθούν κατά τη λειτουργία του. Τέλος, είναι υπεύθυνος για την ετοιμασία ενός προηγμένου συστήματος EGNOS, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο το 2020.
http://www.esa.int/esaCP/SEMHX7XTVKG_Greece_0.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου